De orde der dingen

Hans van Asch, Flip Drukker en Coren Geus

5 t/m 31 januari 2019

In de maand januari staat Galerie Noord in het teken van stillevens. Drie kunstenaars tonen hun orde der dingen. Ze bewijzen dat de werkelijkheid op verschillende manieren kan worden benaderd. 

Stel dat de definitie van kunst zou zijn: het gewone bijzonder maken. Dan zou het werk van deze exposerende kunstenaars aan die definitie voldoen. Voor elk van hen staat het ding, het gebruiksvoorwerp, centraal. Dingen die we allemaal herkennen uit onze directe omgeving, uit onze werkelijkheid.

Kunst en werkelijkheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vanuit drie disciplines, te weten schilderkunst, fotografie en ruimtelijke vormgeving, wordt het ding tot kunst verheven en onze werkelijkheid van meer gelaagdheid en diepgang voorzien. Door ding en verbeelding onder één noemer samen te brengen, is deze tentoonstelling zowel voor kijkers als denkers een lust voor het oog.

Hans van Asch

Hans van Asch gebruikt de fotografie als middel om conceptmatige stillevens te visualiseren. Hij gebruikt dagelijkse materialen zoals eieren, aardappelen, groenten en fruit, vazen, bloemen maar ook vogels. Hij speelt met de formele eigenschappen en beeldende mogelijkheden van zijn onderwerpen. Kenmerkende elementen in zijn werk zijn de verstilling, de vaak lichte ironische humor, natuurbesef en de eenvoudige opzet van zijn opstellingen. Lees hier meer over Hans van Asch, in een tekst geschreven door Emmie Muller.

Flip Drukker

Flip Drukker maakt gedichten zonder woorden. Hij speelt een spel van formele en inhoudelijke associaties, creëert een nieuwe werkelijkheid. De objecten vol dubbele bodems, ‘poëmages’, zijn een pleidooi voor de verbeelding aan de macht en een verzet tegen de doorgedraaide marketing, clichés en gemassificeerde lifestyle-kitsch. En dat alles hoofdzakelijk met de kringloopwinkel als grondstofleverancier. Lees hier wat Emmie Muller over het werk van Flip Drukker schrijft.

Coren Geus

Coren Geus zoekt de zuiverheid vooral in het licht en dat vraagt per definitie om een voorwerp, een medium dat het licht weerkaatst. Ze probeert in haar schilderijen te bewijzen dat licht synoniem is aan emotie. Ook op koude, ondoordringbare voorwerpen laat Coren Geus het licht weerkaatsen, zodat het diep in het gevoel kan doordringen. Ook over het werk van Coren Geus scheen Emmie Muller haar licht.