‘Aanwas <3'

04 feb t/m 02 mrt 2017

Jan Hamstra, Thomas Kooijmans, Kiki Kruisdijk, Marije Schrage, Emma Smids, Anne Margot Stapert, Nousjka Zijlstra, Maaike Zwaan

Alle exposanten zijn in 2016 afgestudeerd bij Academie Minerva.
De opening vindt plaats op zaterdag 4 februari om 17:00 uur.

U bent van harte welkom!

Klik op de afbeelding om het volledige werk te bekijken.

Jan Hamstra
In mijn eindexamenwerk ‘Manifesto of Doubt’ vond ik in de houtsnede hèt medium om mijn eigen morele en politieke afwegingen vorm te geven en met anderen te delen. Naast dat ik veel met houtdruk werk, ben ik als zeefdrukker actief bij het poppodium Vera en maak ik deel uit van het nieuwe illustratiecollectief Knetterijs.

Kiki Kruisdijk
Met enige onbevangenheid construeer ik mijn eigen werelden, mijn eigen waarheden. In mijn werk laat ik zien hoe ik een nieuw perspectief opbouw, door het beeldend onderzoek in het werk te betrekken. Ik combineer vaak verschillende soorten media waardoor mijn werk een installatieachtig karakter heeft. Op die manier neem ik je mee in mijn fictieve wereld, die ik aannemelijk maak door gebruik te maken van feitelijk materiaal zoals boeken, maar ook objecten die ik heb verzameld. Tegelijkertijd laat ik je zien dat het een fantasie is, het is een constructie. Hiermee haak ik in op wat wij al kennen en spreek ik niet alleen over mijn wereld maar ook over onze wereld.

Marije Schrage
In mijn werk ben ik gefocust op het verhalende aspect. Ik wil werelden creëren die je kunt herkennen maar toch ook nieuw zijn. Het werk geeft informatie die allerlei verhalen bij de kijker oproept, het opent een weg voor allerlei interpretaties. Hierbij experimenteer ik met zowel toets als expressie.

Emma Smids
Herinneringen fascineren. Ze lijken op dromen: een onbewuste stroom van sferen, beelden en voorstellingen. Heden en verleden zijn met elkaar verbonden. Iedere herinnering herbergt een andere herinnering. Ze houden altijd een raadsel, meestal ook een verlangen in. We dragen onze herinneringen met ons mee maar ze geven hun geheimen nooit prijs. In deze dubbeldrukken laat ik herinneringen samenvloeien.

Anne Margot Stapert
Tijdens de metroreizen, die ik maakte in New York tijdens mijn stage, ontstond een hernieuwde liefde voor het lezen van romans. Sindsdien portretteer ik graag schrijvers met verwijzingen naar hun leven en boeken. Het medium waarin ik werk is collage. Ik ben daarin met name gefascineerd door hoe de losse onderdelen van een collage samen een nieuw beeld vormen, maar als losse onderdelen soms ook nog herkenbaar zijn.

Nousjka Zijlstra
Dromen openen een weg naar andere dimensies, andere delen van onszelf, en naar diepere inzichten die buiten het bereik van ons wakkere bewustzijn liggen. Bij een dagdroom wordt aan de onbevredigde verlangens voldaan via denkbeeldige prestaties. In mijn kunst probeer ik deze complexe vraagstukken en gedachtes over te nemen en deze te koesteren door ze tastbaar te maken. Het is de schemertoestand tussen realiteit en fantasie.
– If I had to explain you wouldn’t understand.

Thomas Kooijmans
In mijn werk bouw ik een interpretatie van een bestaande ruimte. Hiervoor gebruik ik elementen uit de architectuur zoals vormen, texturen en kleuren. Hierdoor ontstaat een representatie van een herkenbare omgeving. De werkwijze waarop een gebouw tot stand komt gebruik ik om mijn schilderijen op te bouwen. Door dit proces leg ik de nadruk op onze verhouding tot de geconstrueerde wereld en de controle die wij hierop hebben. Mijn geconstrueerde schilderijen in een geconstrueerde en gereguleerde wereld benadrukken ons onvermogen autonoom en zelfbewust te zijn.

Maaike Zwaan
Jeugdherinneringen vormen de basis van mijn beeldend werk. Gedurende het maakproces worden de beelden universeler, waardoor een beschouwer de gelegenheid krijgt om zichzelf erin te herkennen. In mijn beelden zoek ik een balans tussen de twee uiteenlopende werelden van het realisme en karikaturale. Hoewel serieuze onderwerpen aan de grondslag van mijn beelden liggen, geef ik hier een humoristisch of sarcastisch tintje aan.