Tekst bij expositie als ik een paard was van Suzanne Vellema (1 t/m 27 juli 2023)

 

Suzanne Vellema (1989) is paardenkunstenaar. Zij behaalde haar bachelor Beeldende Kunst aan Academie Minerva in Groningen. Op de academie raakte ze bevriend met Frieda de Witte, die later een gedicht voor haar schreef met de titel ‘Als ik een paard was’. De gelijknamige expositie in Galerie Noord is gecureerd door Frieda de Witte. Tegenwoordig woont en werkt Vellema in Brabant, in een bos- en paardrijke plaats. In 2018 sloot zij zich aan bij het Paard Verzameld Collective, waarin paardenkunstenaars uit alle delen van de wereld elkaar vinden voor samenwerking, verbinding en ondersteuning.

 

 

Paardenmeisje
Het werk van Vellema is sterk verbonden met het paard. Door experimenten met fotografie en video probeert Vellema de verbinding en synergie vast te leggen die tussen paard en mens kan bestaan. Met het verwerken van textiel, paardenhaar en metaal in abstracte vormen probeert Vellema de essentie te vangen van de bewegingen, kleuren en texturen van het paard. Voor Vellema als kunstenaar is het paard een onuitputtelijke bron van inspiratie en creativiteit. Ze leerde al vroeg dat dit niet door iedereen op waarde wordt geschat.

 

“Toen ik begon op de kunstacademie noemde iedereen mij een beetje gekscherend ‘het paardenmeisje’. In het tweede jaar wilde ik laten zien dat ik meer kon zijn dan dat, maar ik moest zó worstelen met het vinden van inspiratie. Ik kwam elke keer weer terug bij het paard.”

 

Later in de studie verdiepte Vellema zich in de historische en culturele betekenis van het paard in de kunst en in de samenleving. Waar het paard in vroegere tijden nog stond als symbool voor kracht en vrijheid, daar wordt het berijden en verzorgen van een paard in de huidige tijd nogal eens afgedaan als vrouwenhobby. Wellicht wordt het paard om die reden door sommigen ook in de kunst gezien als een ‘truttig’ thema.

 

Moet een kunstenaar zich verontschuldigen voor datgene wat hem of haar het meeste interesseert en inspireert? Vellema denkt van niet. Ze hoopt dat de bezoekers van de expositie in Galerie Noord met een open blik kunnen kijken naar haar werk.

 

“Ik heb het paard als onderwerp in mijn kunst naar me toe getrokken en vind dat ik dat ook mag neerzetten zonder dat ik me daarvoor hoef te schamen.”

 

 

Spiritualiteit
Het contact met het paard fungeert voor Vellema als een spiegel, het zorgt voor introspectie en troost. De verbintenis met haar eigen paard wordt zo sterk gevoeld, dat het soms ervaren wordt als een samenwerking.

 

“Soms is het een samenwerking die ontstaat in de foto’s. In bepaalde werken heb ik het idee dat mijn paard en ik een soort kunstenaarsduo zijn – mijn paard heeft haar eigen stem. Haar stem is net zo sterk als die van mij, maar ik ben degene die het vastlegt.”

 

Op de academie kwam Suzanne Vellema in aanraking met het sjamanistische gedachtengoed, waarin het paard wordt gezien als middel om in contact te komen met hogere krachten. Vellema gelooft dat dit mogelijk is, want paardrijden brengt je in contact met het hogere – in elk geval toch zo’n anderhalve meter van de grond.

 

 

Door Lieke Hofman, vrijwilliger Galerie Noord