Het is grijs en valt uit de hemel

Het is grijs en het valt uit de hemel

Nina van den Broek
Peter Dijk
Susanne Luurs
Dieneke Piksen
Fynn van der Ziel

5 t/m 27 februari

Opening: 5 februari, 17:00 uur

Vier kunstenaars en een schrijver laten zich inspireren door de ‘dérive’, een begrip uit de kunststroming het Situationisme. Situationist Guy Debord (1931-1994) beschreef de activiteit van de dérive als “het lopen in de stad zonder specifieke bestemming, om zich zo opnieuw over te kunnen geven aan de prikkels van de omgeving en de daarmee gepaard gaande ontmoetingen. Omzwervingen die een ander gezicht van de stad openbaren, chaotisch en onvoorspelbaar”.

Geen bewegwijzering, geen vaste routes, geen no-go-areas. In die geest dwalen de vijf naar plekken waar de geordende stad overgaat in een rafelrand, met een scherpe afstemming op het onbestemde of schijnbaar onbeduidende aan de rand van hun blikveld. 

Activiteiten

6 februari, 11:00 uur: Lezing ‘Ontwikkeling van de stadsrand’, door Anna Dijk (KAS Architectuur & Stedenbouw)
6 februari, 11.30 uur: Lezing ‘Mapping’, door Han Dijk (PosadMaxwam)
19 februari, 11:00 uur: Performance, door Susanne Luurs
19 februari, 11.30 uur: Artist talks door de 5 kunstenaars

Nina van den Broek (1968)
“Wij maken vaak grote reizen om dingen te zien waarop we in onze eigen woonplaats geen acht slaan.” Bij deze uitspraak van historicus Allard Pierson sluit Nina zich graag aan. Het tekenend detail, dat het verhaal maakt, is in elke straat van de eigen stad te vinden. 

Peter Dijk (1948)
Het dolen is een zoeken naar nieuwe verbanden en vrije associaties. Een tekening met een foto als ondergrond geeft bijvoorbeeld een aanvullende kijk op de locaties. Tekenelementen als vervaging, laag over laag en wit op zwarte ondergrond, refereren aan het hoofdkenmerk van dérive, de ontregeling.

Susanne Luurs (1994)
Zwaartekracht verbindt ons aan de aarde. Bij elke stap maken we contact met de bodem, zelfs als die onder een laag asfalt zit. We kunnen opstijgen, maar altijd wint de zwaartekracht en komen we terug op aarde. Susanne benadert rafelranden van Groningen vanuit de bodem, het lichaam en de lucht. 

Dieneke Piksen (1997)
Dieneke is onstilbaar nieuwsgierig naar verhalen. Bij voorkeur aanschouwt ze mensen in stadse omgevingen. Hun belevenissen, beweegredenen, emoties en visies op het leven zijn haar inspiratiebron. Deze verhalen van de individuele mens vertaalt ze naar filminstallaties met huiselijke objecten. 

Fynn van der Ziel (1996)
Fynn combineert serieuze thema’s met zijn fascinatie voor beeldtaal. Momenteel tekent hij ontwerpen voor behang, die hij drukt met een risograaf. Hij ontwerpt een oneindige wereld die uitnodigt om doorheen te wandelen, met de ogen welteverstaan, hoewel aanraken niet verboden is.

Fynn van der Ziel

Dieneke Piksen

Susanne Luurs

Peter Dijk